G2A が不正購入された tinyBuild のゲームを販売していた問題で、問題が大きくなり G2A が折れる結果となりました。ただし非常に高圧的で反抗的です。

Gray market reseller wants to make amends, indie dev remains skeptical | Polygon

G2A からの最後通告

tinyBuild のブログが話題になる中、G2A が tinyBuild に対し、「私達が不正取得されたキー販売しているとするなら、疑わしいゲームキーのリストを3日以内に渡せ」と命令しました。酷い話です。どうして3日以内に…? むしろ G2A が持っているゲームキーを tinyBuild に提供し、チェックして貰う立場でしょう。

これに対して tinyBuild は逆に G2A に対し3日以内に提案した解決策に返答するように伝えました。

G2A sold $450k worth of our game keys | tiny Build GAMES

  1. Allow publishers to set a minimum price for the distributed products
  2. Set a minimum cut for all 3rd party sales of said keys (these would come out of merchants’ cut)
  3. Actually verify your merchants. I just made an account and within an hour was able to sell a ton of keys, no verification whatsoever. If Ebay allowed you to sell merchandise without verifying sellers’ credentials (they ask you for IDs, statements confirming addresses, tie it to your bank account, etc), they’d probably under similar fire right now as they’d facilitate stolen goods trade.

We’ve got an idea for a solution!

In the same fashion as G2A issued us a 3 day ultimatum to share keys, we are issuing a 3 day ultimatum for G2A to provide a solution for developers and publishers to benefit from the marketplace.

Our proposed solutions are above. I’m sure there are smart people working at G2A that can come up with how to integrate something like that, or even better.

Any business revolves around mutually beneficial partnerships. As everyone knows, there’s currently no way for a company like ours to benefit from the marketplace without undercutting actual retailers. If we have solutions to set minimum pricing, getting revenue shares, and/or flatout not allowing sales of our keys on the marketplace, the tides could turn into a positive direction for the industry as a whole.

G2A が折れたが…

tinyBuild の問題が大きくなり、G2A にスポンサーされる IGDA(Indie Game Developers' Association) もやり玉に挙げられ、事が大きくなり始めました。

tinyBuild の CEO の Alex Nichiporchik は G2A のサイトで自分のゲームを買ってゲームキーを確かめたところ、そのゲームキーは tinyBuild のオンラインストアでクレジットカードの不正利用で買われたものだと確認が取れたようです。もう言い逃れできません。G2A では不正取得されたキーが販売されており、G2A はその監督を怠りました。

ここで G2A が下のコメントを発表。

Gray market reseller wants to make amends, indie dev remains skeptical | Polygon

Tiny Build yesterday gave G2A several great compliments despite the current issue between our two companies. Thanks tinyBuild we appreciate these kind words!

Tiny Build said that we have a smart team at G2A who can come up with a solution to solve these issues once and for all. In this statement they are absolutely correct.

Thank you Tiny Build for the great three day challenge to G2A. Tiny Build you asked us to come up with responses to:

  1. Allow publishers to set a minimum price for the distributed product.
  2. Set a minimum cut for all third party sales of said keys (and these would come out of the merchants’ cut).
  3. Actually verify your merchants. I just made an account and within an hour was able to sell a on of keys, no verification whatsoever. If Ebay allowed you to sell merchandise without verifying sellers’ credentials (they ask you for IDs, statements confirming address, tie it to your bank account, etc), they’d probably be under similar fire right now as they’d facilitate stolen goods trade.

We accept your offer Tiny Build CEO, Alex Nichiporchik, and others, please co-operate with us to reach a lasting resolution for our gaming industry.

Let’s collaborate and get a result that pleases all. Open doors for from G2A. We want great co-operation with all developers and publishers. We have excellent case studies of developers and publishers who work ‘hand in glove’ with us.

「tinyBuild は G2A に対し、私達の間に問題があるにもかかわらず素晴らしい賛辞をくれました。とっても親切に有り難う!」「G2A への素晴らしい3日間の挑戦を有り難う」「我々は tinyBuild の提案を受け入れる。さあ一緒に頑張ろう」。

なんだこのコメントは…。G2A がイライラしているのが文章に表れています。ものすごく気持ちの悪い文章です。「提携させれば後はどうとでもなる」という心があるように思えます。やはり G2A はこんな対応をする会社なのです。

日本のサイトでも G2A へのリンクをサイドバーに貼ったりしているサイトがありますが、私はそれらのサイトを一切信頼しません。「G2Aでのゲームの買い方」なんていう記事を書いているブログもありますが、本当に馬鹿らしい。こんな危ないサイトにビジターを誘導して良心が痛まないのでしょうか。G2A のアフィリエイトで自分が儲かればどうでもいいのでしょう。私は犯罪を幇助したくありませんし、G2A を支援したくありません。

ちょっと気分が悪くなってしまいましたので、最後に Polygon の記事にある面白かったコメントを載せておきます。

座布団一枚!

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Nomeu

ほとんどのジャンルのゲームが好きです。特に好きなのはRPG。「Xenogears」「クロノトリガー」「ペルソナ3、4」とか。ドラクエは「V」。主人公が「勇者」ではないところが好き。ビジュアルノベルは「STEINS;GATE」「Ever 17」「AIR」が好き。

どこぞの作曲コンクール最優秀賞受賞。好きなゲーム音楽は「愛のテーマ (FF)」「Heartful Cry (ペルソナ)」「夢の卵の孵るところ (Xenogears)」「凍土高原 (Kanon)」「夜の底にて (クロノトリガー)」「Theme of Laura (Silent Hill 2)」「Scarlet (みずいろ)」「bite on the bullet (I've)」など。たくさんありすぎてスペースが足りません。

ゲーム音楽以外だと「Ballet Mecanique (坂本龍一)」「月光 第3楽章 (L.v.Beethoven)」「水のない晴れた海へ (Garnet Crow)」「Angelina (Tommy Emmanuel)」「空へ… ライブ版 (笠原弘子/ロミオの青い空)」「太陽がまた輝くとき (高橋ひろ/幽遊白書)」「スカイレストラン (ハイ・ファイ・セット)」など。

Twitterのアカウントはありますがうまく扱えていません。Twitterでご連絡の際はDMだとメールが来て気付けます。