「Threes!」の開発者がこのゲームのクローンゲームに困っているようだ。それにメディアも「Threes!」がクローンゲームの大本のゲームだと書いていないらしい。

THREES - A tiny puzzle that grows on you.

It’s all in good fun, at least we’d like to think so, but try as our logical brains might, we still got the same “cloning feeling". Especially when people called Threes, a game we poured over for nearly a year and a half, a clone of 2048. Others rifled off that they thought 2048 was a better game than Threes. That all stung pretty bad. We know Threes is a better game, we spent over a year on it. And obviously, Threes is the reason 2048 exists.

そもそも「Threes!」というゲームを知っている人は少ないように思う。文章ではなかなか説明しづらいけれど、隣接する数値を足し合わせて大きな数字にしていくというパズルゲーム。3以上の数値になると同じ数値同士でないと足せない。Google Play のページはこちら。Threes! のシステムを知りたい人は下の公式 Trailer を見て欲しい。

このゲームのリリースされてから21日後に「Threes!」のシステムに似たゲーム「1024」が iOS でリリースされた。その10日後にも似たゲーム「2048」がリリースされた。このゲームはオープンソースで、Hacker News で取り上げられ話題になったらしい。

Google Play で「2048」と検索した結果。

現在 Google Play は 2048 をベースにしたゲームで溢れている。こんなにクローンゲームがあると「Threes!」の出る幕はないかもしれない。「Threes!」は作るのに14ヶ月掛かったようだ。アイディアを作り出し、磨き上げるのに時間を掛けた。その成果物を真似されて、さらには「Threes! は 2048 のクローン」とまで呼ばれてしまっている。これでは当惑するのも仕方ない。

2048 を取り上げたメディアの記事もひどいものがある。

Maker of hit puzzle game '2048' says he created it over a weekend - latimes.com

Makers of 'Threes' call '2048' a broken clone - latimes.com

19-year-old makes viral game hit in a weekend - cnbc

Los Angeles Times と CNBC というサイトの影響力は私には分からないけれど、彼らは悪意のある取り上げ方をしている。「人気になった 2048 を週末だけで作るとはすごい!次の Flappy Bird か」「Threes の開発者が 2048 を壊れたクローンだと言った」などと書かれた記事がある。Threes の開発者がこれらの記事に対してした反応は Polygon に書かれている

Threes creators express puzzlement, sadness over 2048 and rampant cloning (update) | Polygon

Update: Threes designer Greg Wohlwend told Polygon that he hopes the LA Times will issue a correction to its 2048 article, or at least tone down its reporting on the group's blog post to make them seem less critical.

"That was a particularly upsetting article," Wohlwend said. "I see why the LA Times wrote the story that way to make it sexier with 'teenage developer makes hit in a weekend!' It's a fast-paced news cycle that can generate mistakes like that, so we get it. It happens. I'd just like to see a correction or be given the chance to comment at the very minimum.

"We're not super pleased with this either, which similarly bends the story with a misleading headline," he added. "It makes us look aggressive and mean, like were picking on Gabriele. We're not mad at Gabriele, or anything like that. Again, I'd like to hear from a journalist at The LA Times."

Los Angeles Times では記事のアップデートがあり、少し追記されている。

Maker of hit puzzle game '2048' says he created it over a weekend - latimes.com

[Updated 10:15 a.m. PDT, March 28: Cirulli said "2048" was inspired by "1024" and another game that is also called "2048." Those games were inspired by "Threes," a game that launched last month.

"I just wanted to make my own version with animations and slightly different gameplay, mostly as an exercise," said Cirulli. "2048" is Cirulli's only game, and he said he has no plans to make more.

"My incursion in the games industry was accidental!" Cirulli said in an email.]

「2048 は 1024 や 2048 と呼ばれている他のゲームにインスパイアされた。それらのゲームは Threes にインスパイアされた」。こんな遠回しに書かなくていいのに。

iOS や Android の Store ではあらゆるクローンゲームが溢れていて、他にも Threes のように困ったゲームの制作者がいると思われる。Threes の開発者はクローンへの対処方法は分かっていると書いていた。それでもクローンの数が多いと大変そう。

Apple や Google がクローンゲームに何らかの対応策を施した方が良さそうに思う。スマートフォンなどで有名なS社のように、他社が作った良く練られたスマートフォンを真似た製品を発売し、それが売れている光景を見ると、真似した方が楽なのはやはり良くないと思える。

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Nomeu

ほとんどのジャンルのゲームが好きです。特に好きなのはRPG。「Xenogears」「クロノトリガー」「ペルソナ3、4」とか。ドラクエは「V」。主人公が「勇者」ではないところが好き。ビジュアルノベルは「STEINS;GATE」「Ever 17」「AIR」が好き。

どこぞの作曲コンクール最優秀賞受賞。好きなゲーム音楽は「愛のテーマ (FF)」「Heartful Cry (ペルソナ)」「夢の卵の孵るところ (Xenogears)」「凍土高原 (Kanon)」「夜の底にて (クロノトリガー)」「Theme of Laura (Silent Hill 2)」「Scarlet (みずいろ)」「bite on the bullet (I've)」など。たくさんありすぎてスペースが足りません。

ゲーム音楽以外だと「Ballet Mecanique (坂本龍一)」「月光 第3楽章 (L.v.Beethoven)」「水のない晴れた海へ (Garnet Crow)」「Angelina (Tommy Emmanuel)」「空へ… ライブ版 (笠原弘子/ロミオの青い空)」「太陽がまた輝くとき (高橋ひろ/幽遊白書)」「スカイレストラン (ハイ・ファイ・セット)」など。

Twitterのアカウントはありますがうまく扱えていません。Twitterでご連絡の際はDMだとメールが来て気付けます。